23 d’octubre 2010

Dades de l'aeroport de Girona

Dijous passat, dia 21 d'octubre, es va presentar a la seu de la Cambra de Comerç, l'estudi realitzat a l'estiu del 2010 sobre els indicadors del comportament dels visitants a l'Aeroport Girona Costa Brava. Aquest estudi està basat en 1620 enquestes fetes a passatgers de l'Aeroport de Girona. Amb la qual cosa, la sèrie és molt gran i en conseqüència el percentatge d'error és molt petit (a l'entorn del 5%).

Si us el voleu baixar, cliqueu aquí.

L'Aeroport de Girona presenta un 41,6% de viatgers emissors (que surten des d'aquest aeroport), una 52,1% de receptors i un 6,3% en trànsit. Aquesta darrera dada és molt elevada respecte al sector. Això és símptoma d'aeroport “madur”, que actua com a hub de comunicacions.

La franja d'edat majoritària dels passatgers és de 18 a 35 anys (per sobre del 60%) i de 36 a 50 anys (a l'entorn del 25%). L'edat mitjana és de 34,79 anys.

Quant a l'origen dels turistes receptors, el 27,4% són de la Gran Bretanya, el 20,3% d'Itàlia, el 9,2% d'Espanya, el 8.8% d'Alemanya i el 7,8% d'Holanda. Cal remarcar aquest nombre pel que representa en relació al nombre d'habitants d'Holanda que és molt més petit que la resta dels països anomenats.

Respecte d'anteriors enquestes realitzades l'any 2005, cal remarcar l'increment en percentatge dels passatgers anglesos o italians respecte dels espanyols.

Quant a les destinacions, els anglesos van preferentment a l'Alt Maresme, Sud de França i la Costa Brava. Els italians a Barcelona ciutat, els espanyosl a Girona i a l'interior i muntanya, els alemanys a Barcelona i els holandesos a la Costa Brava i l'Alt Maresme.

Quant a les preferències, les visites familiars són les principals motivacions pels anglesos i els espanyols. El sol i platja també és preferit pels anglesos. La cultura té una tirada significativa pels italians i els francesos. Quant al turisme urbà és el preferit pels italians i els anglesos. I l'oci nocturn, de forma molt remarcada pels italians.

Una dada molt curiosa i que ha sobtat especialment els experts en turisme ha estat les motivacions especials i secundàries dels receptors. Així, el sol i platja és la motivació principal del 22,4%, però això representa que el 77,6% ve per altres motivacions, i aquesta no és una qüestió menor. També representa un percentatge important les visites familiars que representen un 20% del total de motivacions principals, però la resta estan molt repartides i sense cap percentatge significatiu. Això ens fa veure que l'aeroport ha estat capaç de captar microsegments de mercat.

Quant al nombre de nits d'estada, la veritat és que des del 2005 hi ha una disminució perquè en l'actualitat l'estada mitjana és de 7,62 nits (el 2005 aquesta dada era de 9,57 nits). Evidentment la motivació principal es considera que és la crisi econòmica mundial, però caldria veure una sèrie més llarga per poder justificar aquest raonament. La dada important és que el 99,1% dels receptors pernocten.

Quant a la identificació de la destinació, una gran majoria (63%) identifiquen clarament la localitat de destinació. Un 13,5% diuen que venen a Espanya i un 11,7% l'identifiquen com a Costa Brava.

Quant al procés de decisió de compra, també és significatiu que únicament un 9% de receptors i un 14,6% d'emissors ho fa en base a la companyia aèria. Una gran majoria (63,4% de receptors i 69,9% d'emissors) ho fa en base a la destinació. I la resta (27,6% de receptors i 15,5% d'emissors) en base al tipus de vacances. Per la qual cosa això representa la baixa fidelització de les companyies aèries.

Quant al temps de decisió de compra, una gran majoria (27,3%) van prendre la decisió fa un mes i entre 1 i 3 mesos sumen el 61%. Aquesta estadística es manté en el temps de compra efectiva, el que revela que la compra és immediata al procés de decisió. És una compra per impuls, de forma majoritària.

Per veure l'efecte “low cost” es va preguntar directament “si no hi hagués vol de baix cost a aquesta destinació, l'hauria escollida?”. I de forma majoritària, més del 67% dels receptors i el 59% dels emissors van contestar que segur que sí o probablement si. La qual cosa reafirma la maduració de l'aeroport.

Entre els factors d'elecció de l'aeroport els percentatges estan repartits, però sobta que no es remarca de forma especial el preu o la facilitat d'aparcament. Els factors més valorats són: preu del bitllet (8,5%), temps d'arribada a destinació (6,8%), horaris (6,5%), temps de les operacions i freqüència (6%). Quant a l'aparcament (molt més barat que l'aeroport del Prat), només ho valora un 3,5%.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys