11 de gener 2011

El corredor mediterrani

La Comissió Europea ha elaborat un Document de Treball corresponent a la Consulta sobre la política futura en relació a la Xarxa Transeuropea de Transport.

FERRMED es tracta d'una associació de caràcter multisectorial, creada a iniciativa del món empresarial, per contribuir a: la millora de la competitivitat europea a través de la promoció dels anomenats "Estàndars FERRMED", la potenciació de les connexions dels ports i aeroports amb els seus respectius "hinterlands", la impulsió del Gran Eix Ferroviari de mercaderies Escandinàvia - Rin - Ròdan - Mediterrànea Occidental i a un desenvolupament més sostenible a través de la reducció de la polució i de les emissions de gasos que afecten el canvi climàtic.

El punt de vista de FERRMED, pel que fa a l'esmentat Document de Treball, es concentra bàsicament en el transport de mercaderies per ferrocarril. Per tant, el Manifest de FERRMED fa referència tan sols a la Xarxa Transeuropea ferroviària de mercaderies.

CONSIDERACIONS DE FERRMED

1.- Doble xarxa: xarxa global i xarxa principal
Els ports i aeroports "hub" i intercontinentals que interrelacionen la Unió Europea amb tercers països, les àrees industrials més importants, els ports fluvials i les terminals logístiques haurien d'estar interconnectades amb l'anomenada "Xarxa Principal".

La definició de Xarxa Principal i el desenvolupament gradual dels corredors que la configuren s'ha de dur a terme amb criteris econòmics, socials i mediambientals.

D'acord amb el criteri establert pels "Estàndars FERRMED", la configuació d'aquesta Xarxa Principal ha de ser reticular i policèntrica, incloent-hi els corredors de major impacte socioeconòmic i intermodal, amb dues línies "paral·leles" a cada corredor, una per a trens d'alta velocitat (bàsicament per a passatgers) i l'altra per a trens convencionals de passatgers i de mercaderies amb idèntica prioritat.

Cal emprar mètodes d'avaluació eficaços per definir la Xarxa Principal: Cost-benefit Analisis (CBA), Spatial Computed General Equilibrium Models (SGCE) and System Dynamics Modelling (SDM).

La metodologia emprada en l'"Estudi Global Oferta / Demanda, Tècnic i Socieconòmic del Gran Eix FERRMED i la seva àrea d'influència", hauria de ser tinguda en consideració.

2.- Estàndars comuns per al transport ferroviari de mercaderies en la Xarxa Principal
Aquest tema és un aspecte bàsic per aconseguir que la Xarxa ferroviària transeuropea sigui altament competitiva. La interoperatibilitat és un punt clau, però cal fer possible que aquesta interoperatibilitat permeti augmentar significativament la capacitat i la rendibilitat de la xarxa.

De fet, tal com es demostra en l'"Estudi Global" esmentat anteriorment, l'aplicació dels Estàndars FERRMED és la única manera capaç d'invertir la participació decreixent del ferrocarril en el transport terrestre de mercaderies a la Unió Europea i d'augmentar la seva competitivitat.

Per totes aquestes raons, recomanem rotundament la implantació gradual dels Estàndars FERRMED a la Xarxa ferroviària principal de la Unió Europea, amb terminis definits i ple compromís dels Estats membres.

En l'"Estudi Global" esmentat en l'apartat primer, s'ha analitzat l'impacte d'aquests estàndars en la xarxa ferroviària de la seva àrea d'influència inclosa la resolució dels colls d'ampolla, les circumval·lacions en les grans ciutats, noves línies, terminals, adaptació de material rodant, etc. Els resultats socioeconòmics de l'estudi són altament significatius donat que, malgrat la exhaustivitat de les inversions contemplades, s'aconsegueix una taxa de rendibilitat (Economic Internal Rate of Return) de l'11,1%, amb la possibilitat de passar de 266 mil milions de tones transportades per any en el 2005, a 524 mil milions de tones per any el 2025 i amb una reducció d'emissions de CO2 de més de 145 milions de tones en el període 2016-2045.

3.- Coordinació estratègica, operativa i de governament de la Xarxa Principal
Cal establir una coordinació global a nivell de la Unió Europea basada en estructures de coordinació definida a nivell de Megaregions i de corredors principals.

Aquesta funció ha d'incloure: identificació de necessitats de tràfic en la Xarxa Principal, gestió de la capacitat (balanç entre demanda i oferta), "monitoring", assignació de solcs, estandardització, coordinació del manteniment, polítiques per incentivar l'ús eficient de les infraestructures, aspectes tecnològics i d'innovació, etc. A més, ha d'incorporar un organisme líder a nivell de la Unió Europea pel que fa a la coordinació de l'assignació de fons econòmics per al desenvolupament de la Xarxa Ferroviària Principal i la implantació de Estàndars comuns.

4.- Xarxa Principal del Gran Eix Ferroviari FERRMED
Es tracta d'una xarxa ferroviària que uneix Escandinàvia amb l'Europa Central i la Mediterrània Occidental, amb una columna vertebral constituïda per les valls del Rhin i el Roine i la seva perllongació cap el Nord fins arribar a Suècia i Finlàndia i cap el Sud enllaçant tot l'Arc Mediterrani des de Gènova i Livorno fins a Algesires.

Donat el seu gran impacte socioeconòmic i intermodal (54% de la població, 66% del PIB i 80% del tràfic marítim de contenidors de la Unió Europea) FERRMED considera que tota la Xarxa Principal d'aquest gran eix ha de ser declarada "Projecte prioritari" i inclosa en la Xarxa Principal TEN-T, conjuntament amb les línies que uneixen els seus nuclis més importants amb la resta de la Unió Europea, fonamentalment països de l'Est i de la zona Mediterrània.

Particularment, és important tenir en compte les línies següents que, a dia d'avui, encara no han estat considerades "Projecte Prioritari" i que haurien de ser incloses en la Xarxa Principal Transeuropea:
- Bothnian Corridor
- Hamburg - Berlin
- Bremen - Münster - Duisburg
- Duisburg - Hannover - Berlin - Warsaw
- Koblenz - Luxembourg / Apach
- Calais / Dunkerque - Lille - Metz - Dijon
- Le Havre - Amiens - Reims - Dijon
- Avignon - Marseille / Fos - Toulon
- Tarragona - Castelló - València - Alacant - Murcia / Cartagena - Almería - Motril - Málaga - Algeciras
- Lorca - Granada – Antequera
- Enllaços amb els països balcànics

Això és més important del que tots plegats ens podem pensar. Només una dada: les infraestructures qualificades de “prioritàries” tenen possibilitats de finançament per part del Banc Central Europeu. En cas contrari no. Fins ara tothom s'omplia la boca del corredor mediterrani d'infraestructures i no tenia ni tan sols possibilitats de finançament. Això sol ja és raó suficient per donar-hi suport.

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys